LEDTRÅD 1: Vad är det som skaver?

Jag vill börja med att tillsammans med dig utforska det där kanske lite vaga och diffusa som känns inuit dig just nu. Som påkallar din uppmärksamhet och viskar om att det kanske finns något mer, eller att du inte är på rätt ställe, eller att du har en oförverkligad potential inom dig som längtar efter att komma ut på något sätt.

Men anledningen till att du är här och lyssnar på mig är ju att du inte vet hur. Så vad handlar egentligen det om? Hur kommer det sig att du inte hör din egen längtan eller kan sätta fingret på ditt eget skav?

Har du tappat bort din längtan eller har den aldrig funnits? Har du inte tid att känna efter, eller vet du inte hur du ska tolka det du känner?

Det första jag vill att du reflekterar över är om det här gäller hela livet eller bara karriären. För något jag upptäckt under alla mina år i coachingrummet är att de flesta har någon del av livet där de upplever mer tydlighet än andra, även de som är vana vid att svara “jag vet inte” på det allra mesta. Så kan det vara så att även om du känner en brist på klarhet gällande dina nästa steg i karriären, så kanske du vet precis hur du vill klä dig. Eller vilka böcker som intresserar dig. Eller vilken typ av mat som passar. Eller vad som är rätt för dig i ditt föräldraskap. Eller vilken typ av filmer du älskar att se.

Förmodligen finns det i alla fall någon del av livet där du klart och tydligt kan känna YES det här är precis rätt för mig, men också USCH, det här är inte min tekopp. Det spelar ingen roll att det är något helt annat område, för det vi letar efter är känslan, din upplevelse av att veta. Har du erfarenhet av den på andra delar av livet kan du dra nytta av den även här, för du vet hur det känns i dig när du har klarhet.

Så din första uppgift för dagen, som du kan gör antingen nu direkt och pausa den här inspelningen, eller vid en senare tidpunkt när du har mer tid och ro omkring dig, är att reflektera över vilka områden du känner en klarhet, och hur det känns där när något är rätt eller fel för dig. Hur vet du att det är rätt eller fel? Är det en tanke du får, en bedömning du gör, en känsla i kroppen eller något helt annat. Sätt ord på det för dig själv, så du har den referenspunkten med dig under resten av kursen, och inte minst resten av livet.

Men kanske känner du inte särskilt stor tydlighet på andra områden heller, eller så känns det oklart hur du ska översätta tydligheten du känner tillsammans med din hund eller på gymmet eller var det nu är, till något så annorlunda som din karriär. Så låt oss prata lite om det också.

För jag är nyfiken på vart din längtan tagit vägen. Hur kommer det sig att du inte riktigt vet vad du vill? Något jag vill att du utforskar lite extra är skillnaden mellan att inte veta vad du vill och att inte ta det på allvar eller tro att det är möjligt. Jag har mött så många människor som lever duktiga ordentliga och på pappet framgångsrika normliv, men en bit in i våra coachingsamtal har de till slut vågat avslöja att “egentligen” vill jag ju göra det här. Och så visar det sig att de har en helt färdigformulerad längtan i bakfickan, men bara inte vågar ta den på allvar eller tala högt om den. Och om det finns något sånt inom dig också, då är det dags att börja plocka fram det i ljuset nu.

Men det behöver absolut inte vara en färdig idé eller ens en formulerad tanke. Som jag nämnde i den första introduktionsvideon så är det de små impulserna och de vaga viskningarna som vi lyssnar på i den här kursen. Vad du vill kommer förmodligen inte komma i form av en skrikig stor röd pil som uppenbart pekar åt ett tydligt håll. Det kommer inte vara stort och skrikigt, särskilt inte i början när du känner dig förvirrad och är ovan vid att lyssna på dig själv.

Ofta kommer information av vad vi vill i form av just diffust skav, en vag men ändå tydlig längtan efter något annat, och det första du ska göra i den här kursen är att just att öva på att lyssna på och tolka de små visningarna som pekar dig åt nya håll. De små och diffusa känslorna som pockar på din uppmärksamhet är dina första ledtrådar.

Jag tror att en stor del av att du känner dig lite vilsen är att det är ingen som har talat om för dig att det är de här små diffusa visningarna som är hela grejen. Men att du har satt fingret på att något skaver, och att det finns en längtan efter mer, det är fantastiskt. Det betyder att du redan är på väg!

Som du kanske lagt märke till pratar jag omväxlande om längtan och skav, för det är nämligen två sidor av samma mynt. Därför gör det inte så mycket att du inte vet vad du vill, för istället kan du leta efter vad du inte vill. Vägen fram till drömmen kan absolut gå genom att lyfta upp det som *inte* känns bra till ytan, och sedan vända på det.

Det betyder inte att du är gnällig eller otacksam, det betyder att du tar dig själv på allvar och är angelägen om att göra ditt liv ännu bättre. För små saker är inte små saker. Små saker är stora saker som tillsammans utgör kvaliteten på hela ditt liv. Så din andra uppgift för veckan är att aktivt leta efter allt som inte känns helt hundra i din nuvarande situation så du får syn på det och får upp det i ljuset. Målet är som sagt inte att hitta din nästa affärsidé just nu, utan att lära känna dig och dina behov bättre. Och då är det helt nödvändigt att du börjar lägga märke till hur saker känns för dig och tar det på allvar när det inte känns bra, även när det kommer i form av små signaler. För tar vi de små sakerna som skaver på allvar brukar det kunna förebygga ganska många betydligt jobbigare varningssignaler.

Om du till exempel lägger märke till att du är väldigt trött, och tar den signalen på kroppen på allvar och inser att det inte är rimligt att jobba så hårt att du alltid är trött, kommer det skapa ett helt annat resultat än om du tror att det är normalt att alltid vara trött och kör över kroppens trötthetssignaler med kaffe och energidrycker, tills du en dag inte kommer upp ur sängen längre. Jag förenklar en smula förstås, men min poäng är att om du inte lever ett liv med kniven mot strupen som kräver av dig att du gör vad som krävs för att tillgodose dina grundläggande behov av mat och hyra, då har du förmodligen rätt gott om utrymme för att ta ditt obehag och skav på allvar. Och precis som på gymmet är det bästa att börja med de lättare vikterna, så därför får du öva upp den här färdigheten genom att lägga märke till små saker i vardagen som skaver. För då kommer du redan vara uppvärmd och stark i de musklerna sen när det kommer till att göra större förändringar.

När du inte går med på att leva ett skavigt liv utan istället normaliserar tanken på att livet ska kännas kul, meningsfullt och energiskt, då kommer du se på saker helt annorlunda, och göra andra val. Så låt oss börja öva på det nu på direkten!

Under den kommande veckan vill jag att du sätter upp alla ledtrådar på din detektiv-anslagstavla som handlar om allt i din nuvarande tillvaro som inte känns helt hundra. Kanske gillar du inte bussen du tar till jobbet. Kanske har du en kontorsstol som inte är skön att sitta i. Har du lite ont i kroppen, eller en lunchlåda du egentligen inte tycker är god?

Din uppgift är alltså att leta efter allting som skaver, även de små sakerna (för de är jättebra att öva den här färdigheten på!), och varje gång du hittar något: vänd på det så du också sätter ord på hur du skulle vilja att det var istället. (hur skulle en skönare kontorsstol kännas, hur skulle du vilja sitta? vill du kanske inte sitta alls? vill du stå upp vid skrivbordet, ha ett sånt där gåband under skrivbordet eller ta fler av dina telefonsamtal under en promenad. skulle det kännas bättre att kunna halvligga i en soffa när du gör vissa arbetsguppgifter? om du fick drömma fritt, vad skulle kännas najs?)

Öva på att ta ditt skav på allvar, men inte bara det, utan förvånad också skavet till en tankestudsmatta som direkt får dig att vända på steken och tänka lösningsfokuserat: “men vad längtar jag efter då, vad skulle kännas bra, hur vill jag ha det?” DET är vad vi övar på i den här modulen.

Samla alla dina ledtrådar på din metaforiska anslagstavla.

Exempel på områden där du kan hitta skav och nya preferenser:

Hur känns dina arbetstider?
Hur upplever du restiden till jobbet?
Trivs du med din chef?
Gillar du dina kollegor?
Är arbetsuppgifterna stimulerande?
Känns lunchrasten lagom lång?
Kan du ta pauser i den utsträckning du behöver?
Har du frihet över ditt schema?
Hur är semestervillkoren?
Gillar du lönen?

Hur påverkar arbetet din fritid?
Hinner du träna och ta hand om dig själv?
Längtar du efter mer tid med dina barn, din familj eller dina vänner?
Hur mår du på helgen och på semestern?
Hur känns vardagens livspussel? Finns det en rimlig chans att hinna med allt och samtidigt må bra?

INSPIRATION FRÅN INSTAGRAM:

En sak som jag insett med åren är vikten av att göra vardagen najs. Det är förstås jättekul med resor, äventyr och spektakulära saker som du inte är med om varje dag, men jag vill att det som händer varje dag också ska kännas bra. Därför har jag lagt stor vikt vid att se till att de små sakerna i vardagen, de där till synes obetydliga sakerna som vi sällan ens tänker på, ger mig glädje, njutning och fungerar kalasbra.

Jag vill till exempel inte behöva gräva runt i strumplådan varje dag för att hitta ett par “bra” strumpor som jag gillar – jag vill att alla mina strumpor ska vara bra! Samma sak i köket; jag vill inte ha en favoritkopp, jag vill att alla mina koppar ska vara av favoritsorten.

Nyligen hittade jag en ny sorts tandkräm som gör att det känns mysigt, fräscht och härligt att borsta tänderna istället för kletigt och tråkigt, och jag blev så nöjd! Det innebär en liten men viktig skillnad i att känna ett mostånd inför något du gör varje dag, jämfört med att känna en känsla av mys. Om jag nu ska ha på mig strumpor, dricka te och borsta tänderna varje dag i resten av mitt liv, då vill jag att det ska kännas bra!

En annan sak som är väl värd att priroritera av samma anledning är din sovmiljö. Du tillbringar en tredjedel av livet i sägen, så se till att ha örngott du älskar och överväg att investera i ett täcke du verkligen gillar!

Andra “obetydliga” saker som är enkla att uppgradera men gör stor skillnad är att bara ha pennor du verkligen tycker om att skriva med, skaffa schyssta matlådor (med lock som passar!), ha en finare handtvål i badrummet och att byta ut den där slitna stekspaden med brännmärken mot en ny och fräsch av bättre kvalitet.

Det gör skillnad på hela upplevelsen av livet när de små sakerna i vardagen känns lite trevliga istället för lite irriterande. Många bäckar små utgör upplevelsen av hela ditt liv. Det är värt att ta på allvar.

Och tillämpar du efterhand det här tänket på större och större grejer kommer det verkligen bli skillnad!

#vardagslyx #uppgradering #favoritsaker #livsdesign #happybusiness




RESTTEXT:
men just nu behöver du lyfta fram det som skaver i ljuset och ställa frågan: hur skulle jag vilja ha det istället? och sen fylla på med det.

LETA EFTER ALLT SOM SKAVER SÅ DU FÅR UPP DET I LJUSET. den här kursen kommer inte transformera hela ditt liv, och syftet är inte att du ska säga upp dig, flytta och göra slut, utan bara att du ska öva på att börja lyssna på dig själv och tolka dina egna signaler. det förutsätter att du lägger märke till när saker inte känns bra, även när det kommer i form av små signaler, för lyssnar vi på de små signalerna slipper vi ofta de stora signalerna. (utveckla detta är viktigt och awesome och inspirerande)


Scroll to Top