LEDTRÅD 2: Vad tycker jag är roligt?(Lyx- och mysboosta din vardag)

Det här med gammalt hederligt skoj, det är något jag brinner starkt för! Det är förstås inte en slump att båda mina företag har namn som börjar med ordet Happy. Min akademiska bakgrund är inom lyckoforskning och positiv psykologi och jag tillbringade tre år på högskola för att lära mig allt om vad som får människor att må bra och vad som händer när vi gör det. Och det som händer är kort sagt att vi blir framgångsrika, på massor av områden!

Något av det coolaste med lyckoforskningen om du frågar mig är att den visar att lycka, välmående och välbefinnande inte bara handlar om lättsamt skoj som har ett trivsamt egenvärde, utan att det ger mängder av riktigt imponerande sidoeffekter, inte minst rent neurologiskt i hjärnan. Ditt emotionella sinnestillstånd påverkar hur din hjärna arbetar, fungerar och bearbetar information. Du är till exempel bättre på att hitta lösningar, samarbeta och hantera stress när du mår bra.

Visst låter det fantastiskt, men egentligen är det ju något vi alla har erfarenhet av: att vi ser på världen, oss själva och andra människor på väldigt olika vis när vi har en fantastisk dag jämfört med när vi är irriterade, trötta eller ledsna.

Vill du fördjupad dig ytterligare i den här kunskapen om varför det går bra när vi mår bra hittar du ett boktips och ett TED-talk längre ner i modulen, men framför allt ska vi rent praktiskt förvalta det här faktumet genom att ta reda på vad som ger dig positiv energi, vad du tycker är roligt och prioritera glädje! För som du hör är det inte något du bara ska ägna dig åt på fritiden eller om du får tid över, utan något som är högst relevant att ta på allvar även när det kommer till arbete.

Därför ska du nu få leta efter och uppmärksamma vad som ger dig glädje och positiv energi, och låta de sakerna få en plats på din detektiv-anslagstavla.

De flesta av oss går inte runt i livet och tar beslut enbart baserat på vad som känns najs och verkar roligt, utan har rätt fullt upp med att försörja oss, få vardagen att fungera, och i bästa fall hinna med några träningspass och telefonsamtal till en kompis då och då.

Det här är vad jag kallar för att vara vuxentråkig. Av någon anledning slutar vi leka nånstans på vägen genom livet och den glädje som är så självklar för barn och unga människor prioriteras sakta men säkert ner och byts ut mot fokus på prestation, allvar och ansvar.

Men det behöver verkligen inte vara så! Om du inte har någon annan i ditt liv som säger åt dig att följa din lust och prioritera din glädje, då gör jag det nu! Det är dags för dig att börja följa din lust och prioritera din glädje.

För om du vill skapa ett liv och en tillvaro som känns riktigt bra för dig, behöver du veta vad som känns bra för dig. Det säger sig ju själv, men det är inte alltid så lätt att veta vad det innebär i praktiken. För när fick du senast frågan vad som känns härligt för dig? Och när ställde du den senast till dig själv?

Jag menar inte att du måste börja äta sockervadd till frukost och åka till badhuset istället för till jobbet, för nej det är inte oansvarigt att vara glad utan snarare tvärtom. Men om du bara presterar och räcker till för andra hela tiden utan att känna särskilt mycket glädje, vad är då meningen med alla resultat du skapar? Du behöver inte välja mellan att ha roligt och tjäna pengar, de kompletterar tvärtom varandra på ett alldeles strålande vis.

Det är bara ingen som talat om det för dig, och det finns ganska många som tjänar pengar på att du inte vet det. Men nu vet du, och i den här kursen kommer du få utforska närmare hur både roligt och lönsamt det faktiskt kan vara att följa din glädje och ta din lust och nyfikenhet på allvar.

Men först och främst behöver du hitta tillbaka till den, särskilt om du haft en tendens att mest göra som man ska och leva upp till andras krav hela livet.

Jag vill förtydliga att det jag pratar om nu inte är vad du tycker vore roligt att jobba med, utan vad som ger dig en känsla av glädje och positiv energi i livet i största allmänhet. Jag vill att du blir nyfiken på vad som känns härligt för dig. Vad som gör dig glad och fyller på dig med energi. Andra sidan av myntet är att du också behöver hålla lite koll på vad som inte känns najs för dig, för det ger också ledtrådar till vad du behöver för att må bra.

Under den kommande veckan vill jag att du håller det här i åtanke och ställer frågan till dig själv några gånger varje dag: hur kändes det här för mig? Lägg märke till hur det känns i kroppen. Vissa människor, aktiviteter och situationer kommer göra dig trött, frustrerad, ledsen, uttråkad eller orolig, andra kommer göra dig pirrig, nyfiken, entusiastisk, hoppfull, längtade eller inspirerad.

Du behöver inte göra några praktiska förändringar alls just nu utifrån vad du hittar, du behöver bara titta på världen med de här glasögonen på.

REFLEKTIONSSTUND:
Vad tyckte du var roligt att göra när du var barn?

Vad ger dig positiv energi i ditt liv just nu?
(Om du inte kommer på något är det helt okej, då får du gå på skattjakt och ta reda på vad du gillar, genom att prova olika saker och lägga märke till hur det känns)

När du tittar på din vardag med glad-glasögonen på, vad lägger du märke till? Vilka tankar väcks, vad känner du och vilka insikter dyker upp?


Saker som ger mig positiv energi:



Saker som inte känns särskilt bra:



KLIENTEXEMPEL:

gillar att baka – gillar du att dekorera (konstnärlig), den kemiska processen (intellekt), att skapa något från grunden (projektledarskills)

SPOILER: Hur hör det här ihop med mitt arbetsliv?

THE HAPPINESS ADVANTAGE

INTRODUKTION OM THE HAPPINES ADVANTAGE


Our most commonly held formula for success is broken. Conventional wisdom holds that once we succeed, we’ll be happy; that once we get that great job, win that next promotion, lose those five pounds, happiness will follow. But the science reveals this formula to be backward: Happiness fuels success, not the other way around. 

Research shows that happy employees are more productive, more creative, and better problem solvers than their unhappy peers. And positive people are significantly healthier and less stressed and enjoy deeper social interaction than the less positive people around them. 

Scroll to Top