Självkontroll – så funkar det

Väldigt många högpresterande människor, typ A-personer och duktiga flickor och pojkar har som enda strategi för att få något gjort att pusha sig själva och köra på tills det som behöver göras är gjort.

Roy Baumeister

Det du ägnar dig åt då är ju självkontroll, vilket är ett område som psykologen och forskaren Roy Baumeister vid Florida State University är en av världens främsta experter på. Han menar absolut att självkontroll är en viktig nyckel till framgång på många områden i livet, men att det gäller att förstå hur det fungerar om du ska ha nytta av det.

En vanlig missuppfattning är att självkontroll är något statiskt eller binärt; något du har eller saknar som hänger på huruvida du vill eller anstränger dig tillräckligt mycket. Det är dock inte i närheten av hur det faktiskt fungerar. Istället visar Baumeisters forskning att självkontroll fungerar som en muskel – den kan både tröttas ut och bli starkare av regelbunden användning!

Precis som att du inte orkar göra hur många armhävningar eller knäböj som helst när du styrketränar utan vila och energipåfyllning, kan du inte heller motstå frestelser, jobba hårt, ta svåra beslut eller styra ditt beteende i oändlighet. Självkontrollsmusklerna orkar inte hur mycket som helst på en gång.

Det här förklarar varför det känns så orimligt svårt att göra flera stora ansträngningar på en gång, tex sluta äta socker samtidigt som du måste fokusera extra mycket på jobbet. Det är också skälet bakom att våra ansträngningar för gå till gymmet eller sluta röka lätt går åt skogen när något annat i livet knasar, tex konflikt med en vän eller en vattenläcka i badrummet. Vi orkar helt enkelt inte fokusera på hur mycket som helst samtidigt.

Du har en begränsad självkontrollsbudget

När detta undersökts i forskningsstudier utsattes försökspersonerna för flera självkontrollskrävande övningar i rad, till exempel att försöka lösa omöjliga pussel eller avstå från att äta choklad. Resultatet visade tydligt att uthåll­igheten blev sämre och sämre med varje uppgift. Efter ett träningspass kommer ju dina muskler vara trötta, det är svårt att komma ifrån, och det är samma sak med din självkontroll.

Du har helt enkelt inte ett oändligt kapital av självkontroll, precis som att du inte kan springa hur långt som helst bara för att du vill, och det är viktigt att känna till.

Annars är risken stor att du börjar anklaga dig själv för att vara dålig eller otillräcklig när du i själva verket bara är överansträngd eller otränad. Vill du stärka dina självkontrollsmuskler kan du göra det, precis som att du kan styrketräna på gymmet för att bli fysiskt starkare, men ju hårdare du tränar desto mer behöver du vila och det kommer fortfarande finnas vissa begränsningar.

Vill du orka mer måste du vila mer

De goda nyheterna är att det finns flera sätt att återställa dina krafter. Precis som med trötta fysiska muskler hjälper det att vila en stund eller att äta eller dricka. Särskilt söt­saker som innehåller glukos har visat sig ha god effekt på återhämtning av själv­kontrollen (vilket är ironiskt eftersom det som många vill avstå från är just sötsaker).

Ett kanske lite överraskande, men väldigt trevligt sätt att få tillbaka förmågan att kontrollera dig är ren och skär glädje. Skratt och positiva känslor. När du mår bra är det alltså mycket lättare att styra ditt beteende.

Det här innebär att den populära strategin att slå på dig själv tills du lyckas är rätt kass. Du har betydligt bättre förutsättningar för att nå ditt du vill när du mår bra och är glad.

Detta visade sig tydligt i Baumeisters forskning. När försökspersonerna fick se ett roligt filmklipp mellan de olika självkontrollskrävande övningarna uteblev försämringen och de höll ut lika länge som jämförelsegruppen!

När tålamodet tryter och viljestyrkan är på väg bort är det alltså inte bara skönt med en paus utan också helt nödvändigt för att du ska fortsätta få något gjort. Titta på några roliga Youtube-klipp, ring en vän eller lyssna på en podcast som får dig på gott humör.

Det är inte slappt, oansvarigt eller slarvigt att ta en paus och fylla på, om något är det rätt osmart att fortsätta träna med trötta muskler. Vill du hinna med din deadline är det mest ansvarsfulla du kan göra att ta hänsyn till hur din hjärna fungerar och ge den vad den behöver för att fungera optimalt.

Forskningen visar tydligt att en fruktstund och några kattklipp funkar utmärkt, sen kan du köra på igen.


Några frågor till dig

  • Brukar du tänka att det är viktigare att du blir färdig än att du mår bra?
  • Hur mår dina självkontrollsmuskler just nu?
  • Vilka områden i ditt liv kontrollerar du idag?
  • Är det en rimlig mängd?
  • Kan du tänka dig att använda glädje som en strategi för att bli mer effektiv?
  • Hur kan du fylla på med mer vila, avslappning och glädje för att stärka din självkontroll?
Scroll to Top